Viertolan koulussa villiinnyttiin Eläköön!-oppimateriaalista

August 22, 2025

Viertolan koulussa on todettu Eläköön!-oppimateriaalikokonaisuus monella tapaa laadukkaaksi ja opettajan työtä helpottavaksi välineeksi. Oppimateriaali pohjaa selkeästi opetussuunnitelmaan ja eriyttämisen haitari on harvinaisen laaja. Kokonaisuuden valitseminen on myös kustannustehokas vaihtoehto.

Viertolan koulussa Vantaalla otettiin tänä syksynä käyttöön Eläköön!-oppimateriaalikokonaisuus koko ensimmäiselle vuosiluokalle, jolla on kuusi rinnakkaisluokkaa. Edellisenä lukuvuonna yksi opettajapari oli innostunut materiaalista, käyttänyt sitä luokassaan ja villiintynyt aivan totaalisesti, kertoo koulun rehtori Sari Laasila.

“Opettajat viehättyivät heti siitä, että Aapiseen oli yhdistetty suomen kieli ja ympäristöoppi. Heillä oli käytössä myös Eläköön! Matematiikka”, Laasila kertoo. 

Tänä syksynä voimaan tullut oppimisen tuen uudistus toi viimeistään tarpeen ottaa kaikille rinnakkaisluokille sama oppimateriaalisarja keskiöoppiaineissa eli suomen kielessä ja matematiikassa. Tämä mahdollistaa joustavien opetusryhmien rakentamisen pitkin lukuvuotta. 

Myös taloudellisesta näkökulmasta on järkevää, että kirjojen kierrättäminen sujuu kätevästi. Niinpä koulun johtoryhmässä tehtiin tarkka analyysi eri kustantajien oppimateriaalisarjoista, ja Eläköön! oli selvä valinta.

Kaikki oppilaat voivat käyttää samaa kirjaa

Yksi tärkeimmistä valintakriteereistä oli se, miten Eläköön! tukee opetussuunnitelman toteuttamista. OPSin tavoitteet näkyvät selkeästi oppikirjojen sisällöissä, ja materiaalit ohjaavat suoraan tavoiteperusteisen opetuksen suunnitteluun. 

Toinen olennainen seikka oppimateriaalin valinnan taustalla oli se, miten Eläköön! mahdollistaa eriyttämisen saman oppikirjan sisällä. Viertolan koulussa noin kolmannes oppilaista puhuu suomea toisena kielenä. 

“Eläköön!-materiaaleja käytettäessä meidän ei tarvitse tilata erikseen S2-kirjoja tai e-kirjoja, vaan materiaali on jo itsessään eriyttävä todella laajalla haitarilla. Kaikki voivat käyttää samaa oppikirjaa. Meillä oli viime vuonna Eläköön! Eskari -materiaali käytössä vammaisopetuksen eriyttävänä materiaalina ja nyt myös kolme vammaisopetuksen luokkaa haluaa Eläköön!-oppimateriaalit käyttöönsä. Tämä kertoo oppimateriaalin laadusta”, Laasila toteaa.

Kun kaikilla on sama oppikirja, ei erilaisten oppijoiden edistymisen taso tule ainakaan oppimateriaalin suhteen näkyväksi ryhmän sisällä. Laadukas oppimateriaali edistää oppilaiden tasa-arvoa myös opetuksen laadun suhteen. 

“Hyvä oppimateriaali tukee aloittelevia opettajia ja innostaa konkareita tekemään uudella tavalla.”

Ympäristöopin tietoteksti sisältyy suomen kielen kirjaan

Toisen luokan suomen kielen materiaali on uudenlainen yhdistelmäkirja, joka ei ole kierrätettävä. Tämä herätti aluksi huolta kustannuksista. Tarkempien laskelmien jälkeen kuitenkin huomattiin, että sarja ei tule sen kalliimmaksi kuin muutkaan sarjat. Yhdistelmäkirja sisältää sekä lukemisen että kirjoittamisen tehtävät, joten erillisiä luku- ja työkirjoja ei tarvita. Lisäksi ympäristöopin tietotekstit sisältyvät suomen kielen kirjaan. 

“Toisella luokalla suurin osa oppilaista osaa jo lukea. Kun kirja on oma, he voivat oikeasti tehdä merkintöjä vapaammin kirjaan ilman, että tarvitsee varoa kirjan siisteyttä seuraavia käyttäjiä varten. Ympäristöopin tietoteksti lukukirjassa on ihan mielettömän hieno asia lukemisen harjoittelun tueksi.“

Laasila on rehtorina kokenut haasteeksi myös sen, kuinka paljon ympäristöopin käsikirjastoa pitäisi vuosiluokille 1–2 olla ja kuinka usein sitä tulisi päivittää. Nyt ympäristöopin käsikirjastoa ei tarvita ollenkaan, kun oppiaineen tietotekstit sisältyvät suomen kielen materiaaliin. 

“Kun me kaikki olemme huolissamme lasten lukutaidon tasosta ja kehityksestä, se että jo aapisesta lähtien oppimateriaalissa on mukana tietotekstiä, on tosi merkittävä asia.”

Teksti: Anniina Nirhamo
Kuva: Shutterstock