Eläköön! Suomen kieli 2 - Uudenlainen yhdistelmäkirja tuo tekstit ja tehtävät samojen kansien sisälle

August 21, 2025

Äidinkielen ja kirjallisuuden toisen luokan oppimateriaaleihin on saatavilla nyt jotain täysin uudenlaista: Eläköön! Suomen kieli -sarjan oppilaan kirja yhdistää ensimmäistä kertaa tekstit ja tehtävät samaan kirjaan.

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaalit ovat olleet vuosikymmenten ajan samanlaisia: tokaluokkalaiset saavat tavallisesti käsiinsä lukukirjan ja erilliset tehtäväkirjat. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja me Eläköön Oppimisella haluamme keskittyä kaikessa siihen, mikä on tässä ajassa parhaiten oppimista palveleva malli.

Eläköön! -kokonaisuuden oppimateriaaleissa on lähdettyrohkeasti uudenlaiseen ajattelutapaan, jossa etusijalla ovat pedagogiset hyödyt niin oppimisen kuin opettamisenkin kannalta. Opettajahaastattelujen pohjalta päädyimmekin luomaan äidinkielen ja kirjallisuuden toisen luokan oppimateriaaleihin luku- ja tehtäväkirjan tilalle uudenlaisen kirjaformaatin: yhdistelmäkirjan, jossa tekstit ja tehtävät ovat yksien kansien sisällä!

Yhdistelmäkirjassa kannustetaan tutkimaan tekstejä kynällä

Eläköön! Suomen kieli sarjan toisen luokan materiaaleihin kuuluu oppilaalle ikioma 2A-kirja syyslukukaudelle ja 2B-kirjakevätlukukaudelle. Teksteihin on lupa tarttua konkreettisesti tekemällä alleviivauksia ja oppimista palvelevia merkintöjä. Tämä kehittää oppimaan oppimisen taitoja ja harjoituttaa lukemisen strategioita. Omien huomioiden tekeminen luetusta tekstistä on olennaista tekstin jäsentämisen ja luetun ymmärtämisen kannalta. Lisäksi lapsen kannalta on motivoivaa saada uusi hyväkuntoinen oppikirja itselleen.

Oikeasti opettavainen kirja

Muiden ominaisuuksiensa osalta kirja jatkaa Eläköön! Aapisen laadukasta linjaa ja tarjoaa edelleen runsaasti sisäänrakennettuja eriyttämisen mahdollisuuksia. Toisen luokan oppilaan kirjasta löytyvät myös ympäristöopin tietotekstit – aivan kuten aapisestakin. Toisella luokalla tietotekstit ovat aukeaman laajuisia ja mukana on myös tehtäviä tietotekstien käsittelyyn. Uudenlaiset luovan kirjoittamisen harjoitukset ohjaavat oppilasta pienin askelin kohti omien tekstien kirjoittamista, ja tämä on kerännyt myös kovasti kiitosta. Testiryhmänopettajien kommentit ovatkin olleet paljon puhuvia: “Tämä ei ole pelkkä lukukirja, vaan oikeasti opettavainen kirja”.

“Onkohan meillä tähän varaa?”

Tuotekehitysvaiheessa haastatellut opettajat näkevät yhdistelmäkirjassa hurjasti positiivisia asioita. Opettajat kuuluttavat, että tällaiselle on todella tarvetta. Ainoa mieltä askarruttava kysymys on hinta: “Tuleekohan tämä liian kalliiksi, kun kirjaa ei voi kierrättää?”

Eläköön Oppimisen toimitusjohtaja Reena Linna rauhoittelee asiaa pohdiskelevia: “Ei huolta, olemme pohtineet tämänkin asian tarkasti. Haluamme, että mahdollisimman moni opettaja ja oppilas pääsee nauttimaan uudenlaisen kirjan tuomista hyödyistä. Hinta on mietitty niin, että yhdistelmäkirjan käyttö on kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin totutussa mallissa, jossa lukukirjaa kierrätetään muutaman vuoden ajan.”

 

Yhdistelmäkirjan neljä pedagogista hyötyä

  • Merkintöjen tekeminen kirjaan on vihdoin sallittua! Tämä edistää lukutaidon kehittymistä ja oppimaan oppimista.
  • Kun eteen tulee vaikeita sanoja, joiden merkitystä ei tiedä, niitä voidaan esimerkiksi ympyröidä ja selvittää merkityksiä myöhemmin yhdessä. Tämä tukee myös S2-oppilaita.
  • Tekstit ja tehtävät ovat samassa kirjassa rinnakkain, ne nivoutuvat aidosti kokonaisuudeksi. Lukemisen ja kirjoittamisen taitoja harjoitellaan limittäin.
  • Yhdistelmäkirjan uudenlaiset tehtävätyypit mahdollistavat monipuolisemman luku- ja kirjoitustaidon harjoittelun.

Yhdistelmäkirjan neljä käytännön hyötyä

  • Pienellä oppilaalla on vain yksi kirja kerrallaan huolehdittavana, eikä hänen tarvitse käyttää useampaa kirjaa rinnakkain.
  • Oppilas saa aina ikioman uuden kirjan, mikä motivoi enemmän kuin opiskelu huonossa kunnossa olevalla kierrätyskirjalla.
  • Kirja jää oppilaalle itselleen käytön jälkeen. Monipuolisiin teksteihin ja kirjavinkkeihin voi palata myös myöhemmin.
  • Läksyt voi merkitä kynällä omaan kirjaan, eikä irrallisia läksymerkkejä tarvita.