Jalkauta oppimisen tuen uudistus arkeen Eläköön!-oppimateriaalien avulla

Oppimisen tuen uudistus jalkautetaan käytäntöön 1.8.2025, mutta miten? Hyvin suunniteltu ja opetussuunnitelman mukainen oppimateriaali voi tukea tässäkin työssä ja edistää uudenlaisen toimintakulttuurin rakentamista.
Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus laativat parhaillaan ohjeita, joiden tarkoitus on keventää oppimisen tuen uudistuksen aiheuttamia muutostarpeita kunnissa, kouluissa ja päiväkodeissa. Myös laadukas oppimateriaali voi tukea merkittävästi oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä ja uudenlaisen toimintakulttuurin rakentamista. Kokosimme tähän artikkeliin konkreettisia esimerkkejä siitä, miten Eläköön!-oppimateriaalit auttavat ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamista esi- ja alkuopetuksessa.‍
1. Oppimisen tuki järjestetään oppilaan omassa opetusryhmässä

OPS: Uudistuksen myötä oppimisen tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä. Ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla pyritään ennaltaehkäisemään vahvempien tuen tarpeiden muodostumista toteuttamalla ryhmässä sellaisia opetusjärjestelyjä ja tukimuotoja, joista hyötyvät useat lapset.

Ratkaisumme: Eläköön!-oppimateriaalit on suunniteltu niin, että sama materiaali sopii kaikille lapsille ja eriyttäminen on sisäänrakennettu. 

Oppimateriaalimme mukautuu joustavasti erilaisiin tuen tarpeisiin ja tarjoaa monipuolisia sisältöjä sekä toiminnallisia työtapoja, joiden avulla voidaan ennakoida ja ennaltaehkäistä tulevia oppimisen haasteita. Oppimateriaaleihin on sisäänrakennettu tukea eriyttämiseen monella tasolla. Esimerkiksi tähti-, kruunu- ja timanttisymbolit osoittavat vaikeusasteen tehtävissä, mikä auttaa yksilöllisten tehtäväpolkujen rakentamisessa. Olemme huomioineet eri tahtiin kehittyvät akateemiset, sosiaaliset, kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot sekä hahmottamiseen liittyvät haasteet.  Moniaistillinen opettajan materiaalipankki mahdollistaa ryhmän tarpeisiin sopivien harjoitusten ja työtapojen valitsemisen niin, että jokaisen lapsen oppimisen tueksi löytyvät parhaiten soveltuvat välineet.

2. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa ja tarpeen mukaan muuttuvaa

OPS: Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, suunnitelmallista ja tarvittaessa tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot järjestetään ja niitä muutetaan tarvittaessa oppilaiden tuen tarpeiden mukaisesti. Uudistuksen tavoitteena on tukea kaikkien lasten yhdenvertaista oikeutta oppimiseen.

Ratkaisumme: Eläköön!-oppimateriaalit on rakennettu joustamaan lapsen kehityksen tahdissa.

Eläköön!-oppimateriaaleissa lasta ei sidota “tietyn tasoisen” materiaalin käyttäjäksi koko lukuvuoden ajaksi, vaan oppimateriaali joustaa ja mukautuu lapsen tarpeisiin. Kun eriyttäminen on sisäänrakennettu, lapsi voi taitojen kehittyessä siirtyä joustavasti haastavampiin tehtäviin saman oppimateriaalin sisällä. 

Myös digitaaliset Vinkkeli-tehtävät on rakennettu adaptiivisesti niin, että ne mukautuvat jokaisen lapsen yksilöllisten taitojen ja tuen tarpeiden mukaan.kanssa toteutetut ikätasoiset digitaaliset työkalut auttavat pieniä oppijoita tekemään edistymistään näkyväksi niin, että siitä tallentuu myös dataa. Suoritusanalytiikan avulla opettaja ja huoltajat voivat seurata lapsen taitojen kehittymistä. Analytiikka myös auttaa opettajaa tuen tarpeiden kartoittamisessa ja tukimuotojen suunnittelussa. Saman lapsen taitotaso voi vaihdella lukuvuoden aikana ja myös aihealueittain, minkä vuoksi on tärkeää tarjota kuhunkin hetkeen oikeanlaista oppimisen tukea. Jokaisen lapsen tulee saada tasa-arvoiset mahdollisuudet kehittyä parhaaseen potentiaaliinsa!

3. Kielitietoisuus luontevasti osaksi opetusta

OPS: Kielitietoinen opetus on osa oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä, ja sillä tuetaan lasten kielellistä kehitystä ja eri tiedon- ja taidonalojen käsitteiden ymmärtämistä ja oppimista. Opetuskielen tukiopetusta järjestetään pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti ja suunnitelmallisesti lasten tarpeiden pohjalta siten, että mahdollisimman moni lapsi voi hyötyä siitä.

Ratkaisumme: Eläköön!-oppimateriaaleissa suomen kielen ja sanavaraston kehittyminen on kaikkien yhteinen asia. 

Materiaalimme on suunniteltu niin, että se tukee kielitietoisen toimintakulttuurin rakentamista, mistä hyötyvät niin monikieliset kuin kantasuomalaisetkin lapset. Kun sama sanasto toistuu eri oppiaineissa jakson aikana, ja sanoja käytetään eri konteksteissa, sanastot kiinnittyvät arkisiin tilanteisiin. Näin kielen oppiminen tapahtuu luontevasti sisältöjen oppimisen yhteydessä. Opetusteemojen mukaiset sanastot, kuvatuetut sisällöt, sanojen tutkiminen, sanoilla leikkiminen, vieraisiin kieliin ja kulttuureihin tutustuminen, kielen rakenteisiin tutustuminen ja vieraiden sanojen merkitysten ihmettely yhdessä ovat Eläköön!-oppimateriaaleissa monipuolisesti läsnä.

4. Aikaa yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen

OPS: Opettajien keskinäinen yhteistyö sekä yhteistyön mahdollistavat rakenteelliset ratkaisut ovat tärkeitä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa. 

Ratkaisumme: Eläköön!-oppimateriaalit luovat rakenteellisia mahdollisuuksia joustaville ryhmittelyille ja ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamiselle. 

Materiaali on suunniteltu niin, että se kannustaa erilaisiin yhteistyömuotoihin. Oppiainerajat ylittävät valmiit viikkosuunnitelmat luovat raamit, joiden sisällä on helppo sunnitella luokkarajat ylittävää toimintaa. Yhtenäiset jaksoteemat tarjoavat loistavat puitteet esi- ja alkuopetuksen yhteistyölle. Lisäksi materiaali antaa mahdollisuuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön monipuolistamiseen. Johdonmukaisesti rakennetun oppimateriaalimme ansiosta opettajalle jää enemmän aikaa pedagogiselle suunnittelutyölle. Materiaalin avulla lapsen taitojen edistymistä voi seurata saumattomasti kolmen vuoden ajan, mikä on tärkeää myös tuen jatkumon kannalta. Näin rakentuu yhtenäinen oppimispolku eskarista kouluun!